Soms komen dromen uit - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Evy Strootman - WaarBenJij.nu Soms komen dromen uit - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Evy Strootman - WaarBenJij.nu

Soms komen dromen uit

Door: Evy

Blijf op de hoogte en volg Evy

10 April 2014 | Thailand, Ko Tao

Sawaddee-kaa, vrienden!

De tijd gaat hier zo snel en ik heb zo veel te doen dat het van een verslag typen bijna niet komt... maar omdat ik zelf ook een berg indrukken kwijt moet en ik al jullie reacties zo leuk vind, hier is er weer een!

Afgelopen dinsdag zijn we rustig begonnen aan het strand dat het dichtste bij is, oftewel in een streep naar de kust lopen en in vijf minuten staan we in het zand. Verder zijn hier op elke vierkante centimeters eetgelegenheden in alle soorten en maten, cafés, winkels, spa's, hotels, kortom - niks te klagen. Om vijf uur 's middags was mijn eerste kennismaking met de PADI-cursus en dit was meteen een pittige. Een instructievideo van hoofdstuk 1 tot en met 3, die ruim 2 uur duurde... ook kregen we een boek en een vragenlijst mee, die we de komende dagen zouden doornemen en invullen. Best pittig, maar interessant.

Dinsdag was ook de dag dat de eerste spelers van de Feyenoord-selectie zich meldden, oftewel de beesten waarvan je weet dat ze er zijn, maar gewoon niet wil ontdekken; kakkerlakken. Monique had al een hoop 'kabouters' de doucheput in gewerkt, maar ik vond later een enthousiaste prof (formaatje Lex Immers) die de hele kamer rond heeft gerend. Wij ook. Uiteindelijk was het held Monique die met haar schoen de laatste levende (dachten wij) de deur uit heeft gezet. Er lag er later nog een op zijn rug te spartelen (schwalbe, vermoed ik), maar dat vonden we allebei acceptabel. We geven trouwens de schoonmaker (elke dag schone kamers, toilet en handdoeken!) de schuld van het open laten van het doucheputje, want we hebben het sterke vermoeden dat ze via deze weg onze kleedkamer binnen dribbelen.

Woensdag ochtend om 8 uur was het tijd om het zwembad in te gaan! Als eerste kregen we uitgebreid uitleg over alles wat je moet weten en doen voordat je een grote stap zet en jezelf in het diepe laat vallen met je hele duikoutfit. Het was veel nieuwe informatie in een keer, maar door het vaak te herhalen krijg je het vanzelf onder de knie. In het water hebben we drie uur lang alle skills doorgenomen (wat te doen als je je onderdelen kwijt raakt, buddy checks, je masker schoon of leeg maken, out-of-air situaties etc.) en gezwommen. 'S middags van 3 tot 5 kregen we nog wat theorieles en testen. Daarna zijn we naar het strand gegaan voor een drankje, zonsondergang en avondeten; weer een perfecte dag op dit fantastische eiland.

Vanochtend moesten we om 9 uur verzamelen in het klaslokaal voor de laatste theorie en het examen. Ik kreeg gewoon plezier in het berekenen van duiken; hoe lang je in het water mag blijven bij hoeveel meter, hoe lang je moet rusten tussen duiken... de wiskundenerd in me kwam weer naar boven, toch grappig na zo'n vijf jaar geen sommetjes! Wel weer even wennen, de boeken in, maar het is voor een goed doel. Het theorie-examen bestond uit vijftig vragen en met mijn zes fouten was ik glansrijk geslaagd. Deel 1 is binnen!

Van half 1 tot een uur of vijf stond de eerste duik gepland. Met zijn allen in de truck naar de pier en de boot op. Eerst hebben we twee rondjes om de boot gesnorkeld om even te wennen en te checken of we toch echt wel konden zwemmen. We moesten namelijk tien minuten in het water blijven drijven (ik heb je niet teleurgesteld, ma, keurig gewatertrappeld en gewrikt, jawel). Daarna was het tijd om ons in het vreselijk strakke wetsuit te hijsen, de tanks klaar te maken en de BCD (ik weet alleen de Engelse termen...) om te doen. Een beetje wankelend onder het gewicht naar de achterkant van de boot, en springen maar! De eerste duik duurde ongeveer een half uur. Daarna even tijd om uit te rusten. Bij de tweede duik begonnen we met wat skills opnieuw uit te voeren met je buddy, daarna hebben we nog ongeveer een half uur een 'fun dive' gedaan. Deze tweede ging 12 meter diep. Het is even uitvogelen hoe snel je naar beneden kan in verband met de druk op je oren, en dat ging gelukkig bijna de hele duik goed. Op het einde kreeg ik wat problemen toen we na het boven komen weer moesten dalen, dus die heb ik maar gestaakt. Gezondheid boven alles, je mag echt alleen het water in als je jezelf topfit voelt. Oh ja, belangrijkste regel; altijd blijven doorademen!

Ik vergeet bijna te vertellen dat we tijdens de boottocht naar de baai pilot whales gezien hebben! Dat is heel zeldzaam en heel Koh Tao is in rep en roer. Het was een heel grote groep en deze dieren hebben veel weg van dolfijnen. Wat was dat mooi om te zien en heel bijzonder om mee te maken. Dit was dus al uitzonderlijk, maar het is ook het seizoen van de whale sharks. Zullen we morgen zo lucky zijn...?

We hebben vanavond weer aan het strand gegeten en gaan zo op tijd ons nest in. Morgenochtend moet ik om 7:15 klaar staan voor de laatste twee duiken. Dan is het alweer bijna zaterdag en komen onze vriendinnen van de eerste twee weken, Benthe en Marlijn, een week naar Koh Tao! Wat gaan zij gelukkig worden van al het verschillende eten hier, haha. Verder heeft Monique net nog een kakkerlak (formaatje Clasie, gelukkig) uit de gordijnen gevist, dus we hopen dat het nu wel klaar is met die gasten uit Zuid. Welterusten, lieve volgers, nog maar 9 nachtjes en dan ben ik weer thuis!

XXX

  • 10 April 2014 - 16:36

    Pa:

    Lieve Evy,
    weer een mooi en grappig relaas van alles wat je beleeft. Ik zal tegen niemand zeggen, van wie je de titel van je verhaal hebt...Machtig,he, dat je het allemaal mag beleven. Helemaal top. Geniet verder, zou ik zeggen, we"ll keep in touch! xx Pa

  • 10 April 2014 - 16:52

    Linda:

    Iets met het onnodig, respectloos neerhalen van een mooie club, verder heb ik niets meer gelezen.

  • 10 April 2014 - 17:36

    Anita:

    Als er nog eens een Fear Factor programma, of iets in die trant op TV komt... Ik zeg: meedoen! Beat die kakkerlakken ;-) Time flies zeg, maar leuk om je snel weer live te zien hoor!! XXX

  • 10 April 2014 - 17:53

    Pa:

    O ja, moet ik het kampioenschap van Ajax nog opnemen,of kijk je straks naar gewoon naar een dvd van de een van de vorige drie kampioenschappen? hahahahaha

  • 10 April 2014 - 18:02

    Moeke Corien:

    Mag ik n bakje??? Kwijl,Kwijl....Geweldig!! Wat een ervaring!!Xx mama

  • 10 April 2014 - 18:48

    Esther:

    Echt geweldig Evy! Misschien moet je een grote schaal neer zetten, iets wat lijkt op een kampioenschaal ofzo... Schijnen kakkerlakken allergisch voor te zijn!
    Geniet nog van alle mooie ervaringen en tot snel x

  • 10 April 2014 - 21:22

    Zwingelspaan:

    Wat toch weer een heerlijk verhaal. En we hebben het plaatje weer helemaal voor ons, straks al de foto's nog;-) . Ga gerust verder met genieten, en beleven dan doen wij dat ook nl. X Groetjes uit zwingelspaan

  • 10 April 2014 - 22:58

    Dian:

    Ik geniet zo van jouw verhalen...

  • 10 April 2014 - 23:17

    Neef Ruud:

    Heeey thaise reiziger!

    Hier een berichtje vanuit de klundertse kelder haha!(ook met zeer tropische temperaturen)
    Wat ben jij toch goed in het maken van deze reisverslagen!
    Elke keer weer leuk om te lezen!
    Geniet er nog even met volle teugen van en ik kom je gelijk opzoeken zodra je weer thuis bent want ik begin je toch ook al een beetje te missen!

    Hou ons op de hoogte van je avonturen en geniet er nog even van!
    Veel plezier!

    Groetjes van neefje Ruud!

  • 11 April 2014 - 02:19

    Evy Strootman:

    Hahaha pa, doe dat, sowieso goed om deze dan voor elke wedstrijd af te spelen! Esther, briljant idee!

    De rest; dank en ik mis jullie ook! Tot snel!

  • 11 April 2014 - 15:07

    Daf; Feyenoorder:

    Jammer dit, heel jammer...
    Eef, we spreken mekaar. Einde.

  • 11 April 2014 - 22:22

    Annemarie:

    Ik ga het bijna jammer vinden dat je weer naar huis komt. Kunnen we geen deal maken dat je een blog gaat bijhouden, maken of weet ik veel hoe dat heet als je weer thuis bent ? Ook bij de c 1000 maak je toch van alles mee ?

  • 12 April 2014 - 22:49

    Lianda:

    Wat een geweldige tijd heb jij daar Evy!
    Lijkt me overigens heerlijk om nu te relaxen aan het strand.
    Mooie afsluiting van een reis met zoveel nieuwe ervaringen.
    Nog mooie dagen daar, onder en boven water, maar dat gaat vast lukken.

    Nog een weekje en je bent weer thuis met iets andere temperaturen maar wel met alle mensen om je heen die je lief zijn.
    Ook fijn toch?!

    Gr. Van Lianda en de andere Withjes.

    Ps. Het zat er al vroeg in, dat verzorgen van dieren, ach olifanten of opblaas dolfijnen, wat is het verschil!

  • 13 April 2014 - 10:11

    Martin:

    Sluit me volledig aan bij de reactie van Linda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Evy

Actief sinds 17 Maart 2014
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 9663

Voorgaande reizen:

31 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Solar Weekend

22 Maart 2014 - 19 April 2014

4 weken Thailand

Landen bezocht: